Felak Suresi


FELAK SURESİ




FELAK SURESİ
Mekke’nin ilk yıllarında inmiştir.
Bu surelerin her ikisi de , aslında bir ihtiyacın karşılığı olarak , yaşanmış bazı pratiklerin karşılığı olarak ,  kimlerden , nelerden sığınılması gerektiğini bize anlatıyor.İniş sırası olarak İhlas , felak ve nas suresinden daha sonradır. Bir sığınak arayışında olanlara aslında söylenmesi gerekeni söylemektedir. Sığınma ihtiyacı bu surede karşılanmıştır.
Mü’minlere hayatı zindan etmek isteyen algının da , yapısına dikkat çekiliyor.
Bu sure o zamanlar Mekke’nin o az sayıdaki Mü’minine  bunları ifade ederken i bu sure günümüzde bize ne anlatmak istemektedir. Bu insanın aklına bir rota kazandırma kararlılığıdır. Aklını darmadağın olmamamak anlamında rota vermektedir. Neler den sığınacağız ? Bu surede ve Nas suresinde de bunlar ifade edilmektedir.

Nelerden ve Kimlerden sığınmak gerekiyor ?
Mesela Kur’an-ı Kerimde Hz. Musa’nın (Mü’min suresi  27.ayet ) bize önemli mesajı da vardır. Mütekkebir insanlardan Allah’a sığınma mesajı var.Mesela bu ayete , günümüze de mesaj gelmekte. Herkese  yukardan bakan kişilerden de sığınmak gerektiğini bize ifade ediyor. Bu mütekebbir adamlar , aslında HESAP GÜNÜNE inanmayan adamlardır.Yani Ahirete iman duygusu zayıfladıkça , insandaki kibir duygusu kuvvetleniyor. Mütekkebirliğin sonu ahrete inanmamaktır. Ahirete inanmamakta , Mütekebbirliktir . Kur’anda ayetler  , ayetleri tefsir ederler.
Bir örnek daha verelim Bakara suresi 67nci ayetinde , ‘’ CAHİLLERDEN OLMA KONUSUNDA ALLAH’A SIĞINIRIM ‘’ YİNE Hazreti Musa’nın dilinden bize rabbimiz öğretiyor. Aslında , Cahillikten Allah’a sığınmak , cahil olmamak demektir. Yani bize ‘’CAHİL OLMAYIN’’ mesajı verilmektedir.
Bir örnek daha verelim , baktığımız yer itibariyle biraz etraflı görmek gerekiyor. O nedenle örnekleri çoğaltmak gerekiyor.
Hz. Meryem ile Hz.Cebrail’in arasında geçen , Cebrail a.s. İnsan kılığında göründüğü vakit , Hz. Meryem ‘’ Eğer biraz sorumlu bir insansan , senden Allah’a sığınıyorum’’ diyor. Aslında o anda Cebrail a.s. olduğunu bilmiyor. Burada anlatılmak istenen konu ESASINDA NE CEBRAİLDİR NEDE HERHANGİ BİR İNSANDIR. Burada sığınılması öğütlenen şey NAMUSSUZLUK VE HAYASIZLIKTIR .. Bunu Hz. Yusuf’un hayatında da görmekteyiz.  Yani bu tür hayasızlıklardan da Allah’ın yardımı olmadan bazen kurtulmanız mümkün olmaz. Bu durum Hz. Meryem ve Hz. Yusuf’un hayatından örnekler verilerek bize anlatılmak isteniyor.
Kur’an kıraat ederken de sığınmamız gereken durumda var. ‘’ Kur’an Kıraat ederken de Kovulmuş Şeytanın şerrinden Allah’a sığın ‘’ demekki Şeytanın vesveselerinden de Allah’a sığınmak gerektiğini bu vesile ile hatırlatmış olduk . Kime sığınacağız ? ‘’ rabbul Felak ‘’ FELAKIN SAHİBİNE.
2)’’ Min şerri ma halak ‘’ yarattığı şeylerin  şerrinden …  Allah Şerri yaratır , şerri istemez , şerrin sahibi değildir. Bazen şer ler insanın dilemesi sonucu değil , bir imtihan vesilesi ile de gelebilir . Şer lede hayr lada insanlar imtihana tabi olabilirler.
3) Ortalığı kapladığında karanlığın şerrinden .. Ortalığı kapladığı zaman gecenin bir şerri vardır. Çaresizlik içerisinde olduğunuz zamanlar olabilir , ( ayet başındaki vav ‘’ yani , mesela , ve anlamını taşır ‘’ ) bir önceki ayette diyordu ya , ‘’ yarattığı şeylerin şerrinden , yani veya mesela ortalığı kapladığı zaman karanlığın şerrinden ‘’  şer denen şey , siz ondan Allah’a sığınmaya becerirseniz , sığındığınız varlık sizi o Şerrin şerrinden korur. Şerrin tabiatında siz onu sürekli desteklemiyor iseniz , şerrin sürekliliği olmaz.
4) Düğümlere üfüren …  meselenin iplere üfürülen anlamının  yanında şu açıdan da değerlendirilebilir , beyinlere , akıllara , idraklere yapılan  her türlü  tecavüzü , olumsuz baskıyı ve olumsuzluğu çarpıtma ,  anlamında da olabilir. Üfleme eylemi öyle nefes ile değilde , her türlü üfleme , üfleme nefes  ile olmak zorunda değildir , makale , kitap , dizi ,para ,silah , haber bülten, , karikatür , tiyatro , şiir , sinema vesaire  yoluyla da olabilir. Bunların şer odakları olduğunu düşünmeli , bu sebepledir ki , şer olabilecek bu yöntemlerden de rabbimize sığınılmalıdır.


5) Hased ettiği zaman … Haset ‘ kendisi bi zatihi durduğu yerde zararlı değildir. Bu eyleme dönüştüğü zaman , yani ‘’ ve min şerril hasedi ‘’ demiyor ayette , ‘’ ve min şerri hasidin ‘’ Hadi adamın şerrinden , Ne zaman ? hasedini , kıskançlığını eyleme döktüğü zaman.. Bir adamın fıtratında FÜCUR YANİ KÖTÜLÜK OLABİLİR , Durduğu yerde duruyorsa sorun yoktur , o imtihanın konusudur ,onu kontrol altına almak lazımdır. Onu kontrol altına almak demek , onun karşısına yerleştirilen değer uğrunda , çalışmak demek  , ona yatırım yapmak demektir , siz ona yatırım yapmazsanız , işte karşı taraftaki batıl onu yıkar. Ancak faal olmaya başlamışsa , hasedin adama yaptırmayacağı şey yoktur. Peygamberimizin hadisi , zengine ve alime gıbta edilebilir. Yani zengin ve alim bu zenginliklerini Allah yolunda harcıyorsa buna gıbta edilebilir.

FELAK VE NAS SURESİNİN ORTAK ADI VARDIR ( EL MUAVVİZETAN )
Rabbimiz nas suresinde de yine nelerden sığınılması gerektiğini bize anlatmaktadır. NAS kelimeleri tekrarlanmakta. Neden böyle tekrarlanıyor ? Allah’ın insanlara yani bize  vermiş olduğu değeri  anlatmak için olabilir. Allaha sığınılacak , sığınılacak varlık Allah’tır.  Şeytan laşmış İnsanların şerrinden de Rabbimize sığılması gerektiği mesajı verilmekte. Cenabı hakka sığınma kararlılığı ortaya koymak gerekir.
Burada yazılanlar , anlatılması gerekenlerin tamamı asla değildir. Bu nedenle kardeşlerimiz farklı kaynaklardan da hazinelerini zenginleştirebilirler. Dilerizki hata yapmamışızdır. Rabbimiz her daim yardımcımız olsun.


PEYGAMBERİMİZİ YAD ETMEK , HATIRLAMAK , HATIRALARIN KONUSU OLARAK BAZI KUTLAMALARIN KONUSU YAPMAYLA , ÜMMET OLMA SORUMLULUĞUMUZU YERİNE GETİRMİŞ OLMAYIZ.

 .

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder