FELAK SURESİ
Mekke’nin ilk yıllarında inmiştir.
Bu
surelerin her ikisi de , aslında bir ihtiyacın karşılığı olarak , yaşanmış bazı
pratiklerin karşılığı olarak , kimlerden
, nelerden sığınılması gerektiğini bize anlatıyor.İniş sırası olarak İhlas ,
felak ve nas suresinden daha sonradır. Bir sığınak arayışında olanlara aslında
söylenmesi gerekeni söylemektedir. Sığınma ihtiyacı bu surede karşılanmıştır.
Mü’minlere
hayatı zindan etmek isteyen algının da , yapısına dikkat çekiliyor.
Bu sure o
zamanlar Mekke’nin o az sayıdaki Mü’minine
bunları ifade ederken i bu sure günümüzde bize ne anlatmak istemektedir.
Bu insanın aklına bir rota kazandırma kararlılığıdır. Aklını darmadağın
olmamamak anlamında rota vermektedir. Neler den sığınacağız ? Bu surede ve Nas
suresinde de bunlar ifade edilmektedir.
Nelerden ve
Kimlerden sığınmak gerekiyor ?
Mesela Kur’an-ı
Kerimde Hz. Musa’nın (Mü’min suresi
27.ayet ) bize önemli mesajı da vardır. Mütekkebir insanlardan Allah’a
sığınma mesajı var.Mesela bu ayete , günümüze de mesaj gelmekte. Herkese yukardan bakan kişilerden de sığınmak
gerektiğini bize ifade ediyor. Bu mütekebbir adamlar , aslında HESAP GÜNÜNE
inanmayan adamlardır.Yani Ahirete iman duygusu zayıfladıkça , insandaki kibir duygusu
kuvvetleniyor. Mütekkebirliğin sonu ahrete inanmamaktır. Ahirete inanmamakta ,
Mütekebbirliktir . Kur’anda ayetler ,
ayetleri tefsir ederler.
Bir örnek
daha verelim Bakara suresi 67nci ayetinde , ‘’ CAHİLLERDEN OLMA KONUSUNDA
ALLAH’A SIĞINIRIM ‘’ YİNE Hazreti Musa’nın dilinden bize rabbimiz öğretiyor.
Aslında , Cahillikten Allah’a sığınmak , cahil olmamak demektir. Yani bize ‘’CAHİL OLMAYIN’’ mesajı verilmektedir.
Bir örnek
daha verelim , baktığımız yer itibariyle biraz etraflı görmek gerekiyor. O
nedenle örnekleri çoğaltmak gerekiyor.
Hz. Meryem
ile Hz.Cebrail’in arasında geçen , Cebrail a.s. İnsan kılığında göründüğü vakit
, Hz. Meryem ‘’ Eğer biraz sorumlu bir insansan , senden Allah’a sığınıyorum’’
diyor. Aslında o anda Cebrail a.s. olduğunu bilmiyor. Burada anlatılmak istenen
konu ESASINDA NE CEBRAİLDİR NEDE HERHANGİ BİR İNSANDIR. Burada sığınılması
öğütlenen şey NAMUSSUZLUK VE HAYASIZLIKTIR .. Bunu Hz. Yusuf’un hayatında da
görmekteyiz. Yani bu tür
hayasızlıklardan da Allah’ın yardımı olmadan bazen kurtulmanız mümkün olmaz. Bu
durum Hz. Meryem ve Hz. Yusuf’un hayatından örnekler verilerek bize anlatılmak
isteniyor.
Kur’an
kıraat ederken de sığınmamız gereken durumda var. ‘’ Kur’an Kıraat ederken de
Kovulmuş Şeytanın şerrinden Allah’a sığın ‘’ demekki Şeytanın vesveselerinden
de Allah’a sığınmak gerektiğini bu vesile ile hatırlatmış olduk . Kime
sığınacağız ? ‘’ rabbul Felak ‘’ FELAKIN SAHİBİNE.
2)’’ Min
şerri ma halak ‘’ yarattığı şeylerin
şerrinden … Allah Şerri yaratır ,
şerri istemez , şerrin sahibi değildir. Bazen şer ler insanın dilemesi sonucu
değil , bir imtihan vesilesi ile de gelebilir . Şer lede hayr lada insanlar
imtihana tabi olabilirler.
3) Ortalığı
kapladığında karanlığın şerrinden .. Ortalığı kapladığı zaman gecenin bir şerri
vardır. Çaresizlik içerisinde olduğunuz zamanlar olabilir , ( ayet başındaki
vav ‘’ yani , mesela , ve anlamını taşır ‘’ ) bir önceki ayette diyordu ya , ‘’
yarattığı şeylerin şerrinden , yani veya mesela ortalığı kapladığı zaman
karanlığın şerrinden ‘’ şer denen şey ,
siz ondan Allah’a sığınmaya becerirseniz , sığındığınız varlık sizi o Şerrin
şerrinden korur. Şerrin tabiatında siz onu sürekli desteklemiyor iseniz ,
şerrin sürekliliği olmaz.
4)
Düğümlere üfüren … meselenin iplere
üfürülen anlamının yanında şu açıdan da
değerlendirilebilir , beyinlere , akıllara , idraklere yapılan her türlü tecavüzü , olumsuz baskıyı ve olumsuzluğu çarpıtma
, anlamında da olabilir. Üfleme eylemi
öyle nefes ile değilde , her türlü üfleme , üfleme nefes ile olmak zorunda değildir , makale , kitap ,
dizi ,para ,silah , haber bülten, , karikatür , tiyatro , şiir , sinema vesaire yoluyla da olabilir. Bunların şer odakları
olduğunu düşünmeli , bu sebepledir ki , şer olabilecek bu yöntemlerden de
rabbimize sığınılmalıdır.
5) Hased ettiği
zaman … Haset ‘ kendisi bi zatihi durduğu yerde zararlı değildir. Bu eyleme
dönüştüğü zaman , yani ‘’ ve min şerril hasedi ‘’ demiyor ayette , ‘’ ve min
şerri hasidin ‘’ Hadi adamın şerrinden , Ne zaman ? hasedini , kıskançlığını
eyleme döktüğü zaman.. Bir adamın fıtratında FÜCUR YANİ KÖTÜLÜK OLABİLİR ,
Durduğu yerde duruyorsa sorun yoktur , o imtihanın konusudur ,onu kontrol
altına almak lazımdır. Onu kontrol altına almak demek , onun karşısına
yerleştirilen değer uğrunda , çalışmak demek , ona yatırım yapmak demektir , siz ona
yatırım yapmazsanız , işte karşı taraftaki batıl onu yıkar. Ancak faal olmaya
başlamışsa , hasedin adama yaptırmayacağı şey yoktur. Peygamberimizin hadisi ,
zengine ve alime gıbta edilebilir. Yani zengin ve alim bu zenginliklerini Allah
yolunda harcıyorsa buna gıbta edilebilir.
FELAK VE
NAS SURESİNİN ORTAK ADI VARDIR ( EL MUAVVİZETAN )
Rabbimiz nas
suresinde de yine nelerden sığınılması gerektiğini bize anlatmaktadır. NAS
kelimeleri tekrarlanmakta. Neden böyle tekrarlanıyor ? Allah’ın insanlara yani
bize vermiş olduğu değeri anlatmak için olabilir. Allaha sığınılacak , sığınılacak
varlık Allah’tır. Şeytan laşmış
İnsanların şerrinden de Rabbimize sığılması gerektiği mesajı verilmekte. Cenabı
hakka sığınma kararlılığı ortaya koymak gerekir.
Burada
yazılanlar , anlatılması gerekenlerin tamamı asla değildir. Bu nedenle
kardeşlerimiz farklı kaynaklardan da hazinelerini zenginleştirebilirler.
Dilerizki hata yapmamışızdır. Rabbimiz her daim yardımcımız olsun.
PEYGAMBERİMİZİ YAD ETMEK , HATIRLAMAK , HATIRALARIN KONUSU OLARAK BAZI KUTLAMALARIN KONUSU YAPMAYLA , ÜMMET OLMA SORUMLULUĞUMUZU YERİNE GETİRMİŞ OLMAYIZ.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder