İhlas Suresi


İHLAS SURESİ



İHLAS SURESİ ( 112. SURE )


İhlas Suresi
Rabbimizin kendini tanıttığı suredir.Mekke’de nazil olmuştur .Yani mekki suredir.Risaletin 3-4 ncü yıllarında inen bu sure Rabbimizin ilahi kartviziti mahiyetindedir.
Mekki sureler ile Medine’de inen sureler arasında ki fark nedir ?
Mekki surelerin içeriği , bir insanın kalbinde olan eksiklikleri tamire yönelik surelerdir. Ahlaki zaafları giderirler.
Medine de inen sureler ise , daha çok insanların ibadet yönlerini ön plana çıkaran surelerdir.
İNİŞ SEBEBİ NEDİR?
Müşrikler Mekke-i mükerreme de Efendimiz s.a.v'e gelerek İnandığın ALLAH (C.C.) nasıldır? Bize tarif et dediler ALLAH (C.C.) altındanmıdır gümüştenmidir bakırdanmıdır kromdanmıdır diye putlar gibi altından falan sandılar böyle bir münazaraya münakaşaya girdiler. Nasıl bir ALLAH (C.C.)'a inanıyorsun diye sordular. Bu soru kıyamete kadar bütün insanların fıratında sorulacak olduğu için hem o günkü müşriklere hemde boşlukta olan arayış içerisinde olan ve inanan bir topluma cevap olsun diye kıyamete kadar hükmü süren bir sure olarak o soruya cevaben inmiştir.

1)   ‘’Kul  huvallahu EHAD ‘’  Deki ; O Allah tektir.
Ayette ‘’ kul ‘’ ‘’ Deki ‘’ ibaresini gördüğümüzde ve buna benzer ayet ler gördüğümüzde şuna hazırlıklı olmamız gerekmektedir ‘’ hazır olun , Kur’an sizi inşaa edecek ‘’
Şimdi bu ayette geçen ‘’EHAD ‘’ kelimesi , ‘’ vahid ‘’ yani bir kelimesi kökünden gelmektedir.Peki ayette neden ‘’ kul huvallahu Vahid demiyorda EHAD ‘’ DİYOR. Bir örnekle açıklayacak olursak , ‘’ RACULUN VAHİDUN ‘’  bir adam demektir. Yani burada kullanılan 1 ifadesi ifade ettiği şeyin birden fazla olabilirliğine işaret eder.Ancak ‘’ raculun ehadun ‘’ denmez. O zaman bunun anlamı , Eşi benzeri ve olmayan yegane tek olan varlık anlamını taşır ki bu ifade burada yanlış kullanılmış olur. Kısacası ‘’ ehad ‘’ kelimesi İşaret ettiği varlığın biricik , eşi benzeri olmayanı ifade eder ki O,’da rabbimiz Allah’tır.
EHADİYYET  :Yarattıklarına bakarak , rabbimizin tekliğini anlayabiliriz. Örnekle açıklayacak olursa , Almanya’da yetişen br papatya ile başka bir ülkede yetişen papatyanın birbirine benzemesi gibi , yada 7 milyar insanın gözünün veya kulağının vücüdündaki yerlerinin aynı olması gibi ve buna benzer milyonlarca örnek.
Rabbimizin yeri ve göğü yaratmada , sevmede ve sevilmede EHAD’tır.
Ayette ‘’ kul ‘’ ‘’ Deki ‘’ ibaresini gördüğümüzde ve buna benzer ayet ler gördüğümüzde şuna hazırlıklı olmamız gerekmektedir ‘’ hazır olun , Kur’an sizi inşa edecek ‘’
2)    ‘’Allahussamed ‘’ Allah Samed’dir. Samed’in kelime manası  : İhtiyaçlar konusunda kendisine başvurulan efendi , büyük manasına gelir. Bu ayet  Muhammed suresi 38nci ayette ‘’ Allah her bakımdan sınırsızdır ‘’ ifadesiyle ve Fatır suresi 15nci ayette  ‘’ Ey insanlar , hepiniz Allah’a muhtaçsınız’’ ayetiyle de desteklenmektedir.
Samed kelimesini birkaç kelime ile ifade etmek izah etmek mümkün değildir.
On-onbeş vagonlu bir tren düşününüz. Bu vagonlardan herbirisini bir önceki vagon çeker. Ve nihayet iş lokomotife dayandığında artık "lokomotifi kim çekiyor?" diye bir soru sorulamaz. Zira, çekip fakat çekilmeyen bir lokomotif olmazsa bu nizam bozulur ve hareket meydana gelmez.
3)   Lem Yelid ve LEmyüled Bu âyet, Allah'a evlat nisbet edenlerin hepsini reddeder. Meselâ, "Üze-yir, Allah'ın oğludur  diyen yahudileri; "Mesih Allah'ın oğludur’’diyen hristiyanları ve "Melekler Allah'ın kızlarıdır" iddiasında bulunan Arap müşriklerinin şirklerini reddeder. Kısacası TEVHİDE AYKIRI TÜM İNANÇ SİSTEMLERİNİ RED ETMEKTEDİR.
Allah 6 yönden münezzehtir. Bu Cismaniyet biçilmemesi anlamında kullanılan bir ifadedir.
Tevhid : Allah’ı bir sayma demektir.
4)   Yüce Allah'ın hiçbir dengi ve benzeri yoktur. Ne zâtında, ne sıfatlarında, ne de fillerinde, yarattıklarından hiçbiri O'na benzemez: "O'nun benzeri hiçbir şey yoktur.
Ziya Paşa’nın bir sözü ile devam edelim.
İdrak-i maâlî bu küçük akla gerekmez. Zira bu terâzi o kadar sıkleti çekmez
ZİYA PAŞA KİMDİR ? 19. yüzyılda Osmanlı Devleti’nin en önemli devlet adamlarından birisidir ve en çok eser veren Tanzimat çağı yazarlarındandır
 Hz. Ebubekir (ra) “Allah’ın bilinemeyeceğini idrak etmek Onu tanımaktır” derken , başka bir deyişle ‘’ Allah’ı idrak etmekten aciz olduğunu itiraf etmek , Allah’ı idrak etmektir derken , Hz Ömer  ( r.a. ) ise Allah’ın zatını araştırmak şirktir buyurmuştur.
Peki nasıl tanıyacağız ? O’NUN SIFATINI KAVRAYABİLİRİZ. Varlık onun sıfatlarını gösteren bir işaret parmağıdır , Varlığa bakarak , o parmağa bakarak gösterdiği yeri görebiliriz. O zaman anlarız ki , Sanat ortadaysa bir sanatkar vardır . Ortada fiil varsa bir fail var ,. Failsiz fiil olmaz , sanatkarsız sanat olmaz.

Şura suresi 11nci ayet içerisinde geçen ‘’ Onun benzeri hiçbir şey yoktur, O hiçbir şeye benzemez

‘’ ifadesini peygamber efendimiz ‘’ Neki aklına geliyor , O Allah değildir’’ buyurarak izah etmiştir.

İşte bu süre insanı katıksız müslüman yapan surelerdendir mesela bir adama , ne kadar ihlaslı birisi dersiniz. İhlaslı olmanın yolu işte bu sürede geçen prensiplere sahip olmaktır

2 yorum:

  1. İhlas suresi bütünüyle Allah,ı tanıtan ilahi bir kartvizit mesabesindedir.Kulun Rabbine ihlas ile intisabını ele alır.Sure Kur'an'ın üçte birine denk olarak niteler(Buharı ve Müslim)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için Allah razı olsun. Takip etmeniz ve paylaşmanız dileğiyle..

      Sil