111.nci sure MESED ( TEBBET ) SURESİ
Anlamı:Ebû Leheb'in iki eli kurudu, kendisi de (helâk oldu!). Ne malı fayda verdi ona, ne de kazandığı. O, (dünyada benzeri görülmemiş) bir alevli ateşe yaslanacak. Gerdanında hurma liflerinden bükülmüş bir iple odun taşıyan karısı da!
Tefsir Notları GİRİŞ : - Bu sûrede bahis konusu Ebû Leheb, Peygamberimizin öz amcasıdır. Fakat ne yazık ki bu, İslâm'ın en azılı düşmanlarından idi. Peygamber Efendimiz, SEFA TEPESİNE ÇIKIP , ‘’ Ey insanlar uyanın sabah oldu ! ‘’ diye seslenmişti. Tüm Kureyş kabilesi oraya toplanıp ‘’ ne oldu neyin var ? ‘’ diye sorduklarında Efendimiz onlara "kendisini nasıl bildiklerini, söyleyeceği şeye inanıp inanmıyacaklarını" sordu. Onlar da: "Seni çok doğru ve emin biliriz, ne söylersen doğru söylersin" dediler. Bunun üzerine Peygamber Efendimiz: "Biliniz ki Allah beni size elçi gönderdi, en yakınlarıma kendi emirlerini söylememi ve dinlemeyenleri, âhiretin azâbı ile korkutmamı emir buyurdu. . Eğer böyle yapmaz ve beni dinlemezseniz sizin için Allâh'ın azabından kurtuluş yoktur" dedi.
Peygamber Efendimizin öz amcası Ebû Leheb de gelenlerin arasında idi .Peygamber Efendimizin bu öğütlerini işitir işitmez, son derece öfkelendi ve ayağa kalkalarak "Yuh sana, bizi bunun için mi topladın?" dedi ve orada bulunan cemaati dağıttı; hepsini Peygamberin aleyhine kışkırttı; Kureyş kavmini ondan soğuttu.
Başka bir rivayette de Ebu Leheb efendimize ‘’ İnanırsam bana ne var ? diye sormuş , efendimizde Bilal’e ne var ise sanada o var , Müslümanlara vaad edilen ne ise sana da o var ‘’ dediğinde . Ebu Leheb ‘’ Benim onlardan bir üstünlüğüm yok mu ? diye sormuş , hayır cevabını da alınca , ebu Leheb , beni diğer insanlarla bir tutan din olmaz olsun. Deyip oradan uzaklaşmıştı.
Ve bu yukarıda anlatılan 2 rivayet surenin iniş sebebi olarak görülmektedir.
ÜMMÜ CEMİL : EBU LEHEB’İN KARISI
Bu ikisi bu kadarla da kalmıyarak ondan sonra da, bir taraftan kendisi, bir taraftan karısı var kuvvetleriyle müslümanlar aleyhine çalışmaya başladılar. Peygambere yardım edeceği yerde O'nun aleyhinde fitne ve fesat ateşini alevlendirmek için ne lâzımsa yaptılar. Sihirbaz olduğunu, deli olduğunu söylediler. Böylece İslâm'ın yayılmasına, karanlıklar içinde gidecek bir yol arayan insanların doğru yolu tutup gitmelerine engel olmaya çalıştılar. Hele Peygamberin şahsına ve müslüman olanlara ne eziyetler yaptılar!..
Lanet : Allah’ın rahmetinden kovulmuş olan manasını taşımaktadır.
İlk sohbetimizde bunlar ele alındı , bir sonraki sohbette sureye giriş yapacağız inşallah.
Sohbet Sonundaki duamızdan alıntı : Rabbimiz , bizi Ebu Leheb’ten ve Firavun’dan koruduğun gibi Ebu Leheblikten ve Firavunluktan da koru.
Ebu Leheb’in kelime manası ‘’ Ateş babası ‘’
demektir
Kafirun suresinde ‘’İmanın pazarlığı olmaz mesajı
verilir iken , ardından pazarlık
yapmayıp Allah teslim olanlar NASR
SURESİNDE Fatih ile Müjdelenmekte. Onun ardından gelen MESED yani tebbet
sureside , Ebu Leheb gibilerin nasıl bir son ile karşılaşacağı anlatılmakta. Bu
sıralama Tesadüfi değil tevafuki bir mesajdır aslında.
Kur’an’ da iki isim geçer , Zeyd ve Ebu Leheb.
Peki neden bu iki isim ? Ebu Leheb’i anlatacak olursak 3 mesaj verilmektedir.
1-Peygamber amcası dahi olsanız ayrıcalığımızın
olmadığı
2-Hidayete en yakın olanın , sapıklık ve sapkınlık
üzerine olması Allah’ın gazabını üzerine çekeceği
3-Ebu Lehebliğin ölmediğini ve kıyamete kadar
böylesi karakterler ile karşı karşıya kalacağımıza işaret edilmekte
1nci Ayetten başlayalım
Tebbet ( Kahrolsun – Kurusun) Yeda ( eller ) Ebi
leheb ( Ebu LEHEB’İN ) ve tebbe ( Kurudu da) . Ayette geçen Eller den kasıt
neye işaret edilmektedir ? cevaben Güç ve konum diyebiliriz. Bu gücü ve konumu
kazanmak için insanoğlu bu organlarına muhtaçtır. Eller , kullanıldığı amaca
hizmet eden yegane araçlardır. Ayette ‘’elleri kurusun ‘’ dedikten sonra Ebu
Leheb’in eli kurumuş mudur ? Hayır . İşte burada anlatılmak istenen insanın
ellerini hangi amaç çin kullandığında dır . Eller ile ayakları bir kıyaslama
yaparsak , ellerimizle nelere kadir olduğumuzu rahatlıkla kavrayabiliriz.
Çalışmaktan taharet almaya kadar tüm zaruri ihtiyaçlarımızı ellerimiz ile
yapabilmekteyiz. Eller ifadesi çok şeyler bize anlatmaktadır aslında.
2 nci
ayet : Onun malı ona fayda vermedi ..
. Ebu Leheb çok zengindi . Dünyalık anlamda bazı konuma ve maddi güce sahip olan kişilere zengin
diyoruz. Peki, asıl zengin kimdir ? Zenginlikte asıl mesele nedir?
Mesele , Dünyalara sahip olmaman değil , mesela
dünyalara sahip olsanda , malının sana sahip olmasına engel olabilmektir. Mesel
Gemiyi denizde yüzdürmeyi başarıp , içerisine su aldırmamaktır. Rabbim bana
verdiğinle hamd ediyorum diyebilmektir , kanaatkar olabilmektir mesele.
3ncü
ayet ‘’ Sonunda o alevli bir ateşe yaslanacaktır . Neden ayette ,
yanacaktır demiyorda Yaslanacaktır diyor. Kısa bir örnekleme ile açıklayalım.
Bir insan bütün gün çalışsa ve eve gelse. Sonra koltuğa oturup arkasına yaslan sa
ve ‘’ ohh be , çok şükür dese’’ bu yaslanma eylemi insanı son derece rahatlatır
değil mi ? Yorgunluk ve bir uğraş sonucu
bir şeye yaslanırız , ve ferahlarız. Bu
ferahlama işlemini , bir çalışma ve emeğin ardından yaslanma ile
mükafatlandırırz kendimizi. İşte Ebu Leheb’te çok çalıştı. O kadar emek harcadı
ki Allah’ın dinine açtığı savaşta her türlü hileye ve hainliğe başvurdu.
Servetini bu yolda harcamaktan çekinmedi. İşte o da bu emeğinin ve çabasının
sonucu , Ateşe yaslanarak , cezasını çekeceğinden bahsediyor ayet. Yani
yaslanma fiili yani eylemi Müminler için bir mükafat olurken , Ebu Leheb ve
Leheb gibi olanlar için çetin bir azaba dönüşeceği mesajı verilmekte. Dünya da
iken Kafirler yaptıklarının sonucunda Cehennemede Ateşe yaslanacaklardır .
Müminler ise Cennet Köşklerinde Tahtlarına yaslanacaklardır.
Sohbetimiz sona erdi . Bir sonraki derste Faik
Beylerde devam edeceğiz inşallah.
Not alan : Ahmet Kılıç
3NCÜ AYETTE
Burada yaptığı taşıyıcılık , laf taşıma öte
alemde boynuna sağlam bir duruşla yapışacak olan azabın materyalleri olarak
karşımıza çıkacak
‘’ Mala ait olmamayı , mala sahip olma ahlakına
sahip olmak gerekir. Öyle ise Mümin , ne ile övündüğüne dikkat etmelidir.Bugün
övündüğümüz şeyler , yarın dövündüğümüz yani ızdırap duyduğumuz şeyler
olmalıdır.
Not : Ebu Leheb2in risaletten önce yani
peygamberimizin peygamber olmadan önceki dönemde bu adının ona verilmesi
aslında onu kötülemek ve alaya almak için aksine onu övmek ve yüceltmek
içindi.Ebu Leheb2in adı gerçekte abdul uzza idi.
Vemratüh , derken neden Hanımıda demektedir de
Ümmü cemil ismini kullanmamaktadır. Rabbimiz bu ayette ve buna benzer ayetlerde
İsimler üzerinde değil , nitelikler üzerinden bizlere mesaj vermektedir. Şayet
İsim kullanılmış olsa idi o zaman o ayetin ve hükmü o ismi geçneleri
bağlayacaktı. Nitelikler üzerinde durulduğu için ayetin evrelsel boyuta
taşınmış olduğunu buradan anlayabiliriz.
Nüzül sebebinin özel olması , ayetin veya
surenin hükmünün genel olmasına engel
değildir. Kuran’daki tüm sürelerin geneline bakıldığında Nuzul sebebi olan
surelerin toplamı yüzde 10 u geçmez.
Kur’an-ı kerimde
zincirler , tasmalar , halkalar ibareli azab ayetlerinde sıkça kullanılıyor. Bu terimlerin
kullanılmasında hikmet ise , yani bize verilen mesaj ise , bu azabtan kurtulmanın
imkansızlığına işaret edilmekte.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder